ثبت برند تجاری

ثبت برند تجاری

ثبت برند تجاری

نام های دیگر برند که قابلیت استفاده دارند به شرح زیر می باشد:

  • برند
  • نمانام
  • مارک
  • نماد
  • نام
  • عبارت
  • طرح
  • brand (انگلیسی)
  • marque (فرانسوی)

برندها به صورت فارسی و لاتین قابلیت ثبت دارند.

ثبت برند تجاری
ثبت برند تجاری

ویژگی های برند مناسب

یک برند موفق و دارای تاثیر باید شامل موارد زیر باشد:

  • برند می بایست متناسب با فعالیت انتخاب شود.
  • برند می بایست دارای جایگاه مناسب باشد.
  • برند می بایست برای شنونده الهام بخش باشد.
  • برند می بایست کم نظیر و منحصر به فرد باشد.
  • برند می بایست دارای جذابیت و گیرایی باشد.
  • برند می بایست دارای هویتی متناسب با منطقه ارائه خدمات و فروش کالا باشد.

برند از نظر مصرف کننده

برندی که ثبت می شود از دید شنونده باعث ارجاع به موارد زیر می شود:

  • وقتی نام برند به گوش شنونده نواخته می شود مصرف کننده منشاء و یا مبداء برند را به یاد می آورد.
  • وقتی مصرف کننده به برندی اعتماد کند در ذهن خود نسبت به برند اعتماد شده خطرپذیری کمتری را احساس میکند.
  • وقتی مصرف کننده به برندی اعتماد کند هزینه پرس و جو و تبلیغات کمتری برای صاحب برند شامل می شود.
  • وقتی مصرف کننده به برندی اعتماد کند همیشه در ذهن خود کیفیت خوب آن را در نظر میگیرد.

پس با موارد ذکر شده حتماً در برند سازی برای مصرف کننده ارزش قائل شویم.

نمونه برند

نمونه برند به این صورت می باشد که فقط نام آن برند ثبت گردد و شکل نوشته خالی می باشد و هیچگونه لوگوئی ندارد. مانند برند ذهن ناب

تفاوت ثبت برند و لوگو

برند و لوگو هریک دو روی یک سکه هستند که نباید آن ها را به یک معنی متصور شد و مورد استفاده قرار داد چرا که دو معنا و خاصیت متفاوت دارند.

برند به نام تجاری یک کالا و یا خدمات یک شخص حقیقی یا حقوقی گفته می شود. توجه داشته باشید که مراحل ثبت برند در هر دو موضوع ثبت لوگو و برند یکسان می باشد و هزینه ثبت برند در هر دو مورد یکسان می باشد.

درحالی که لوگو شکل یا تصویری از یک علامت خاص است که گاهاً به برند ها الحاق می شوند. ثبت برند و لوگو به صورت فارسی و لاتین در دنیای کسب و کار صورت می پذیرد. استفاده از برند تحت مالکیت به منظور ایجاد تمایز می باشد.

هدف از ثبت برند

برند نشانی است که قادر است کالا های تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط شخص حقیقی یا حقوقی را از کالاها و یا خدمات سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی متمایز نماید.

در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تعامل فکری هر دقیقه به تعداد افرادی که تمایل به ارائه محصولات جدید و یا خدمات منحصر به فرد خود دارند افزوده می شود.

این افراد سعی می کنند تا مخاطبان و مشتریان خود را از هر طریق جذب کنند و آنچه مسلم است این است که اولین شرط برای ماندگاری در ذهن مخاطبین و مشتریان داشتن یک نام و یا برند خاص و منحصر به فرد است. این برند به نوعی معرف اصلی افراد و کمپانی هاست.

نام تجاری یا همان برند برای تمایز افراد، محصولات و خدماتشان از یکدیگر به کار می رود و به عبارتی دیگر تضمین کننده این است که رقبا با ارائه خدمات مشابه نمی توانند از سال ها زحمت و تلاش آن ها سوء استفاده کنند و چنانچه مرتکب چنین عملی شوند مالک نام و برند می تواند با تکیه بر گواهی ثبت برند اقدام به شکایت در مراجع صالح نماید.

برند در واقع عبارت است از هرگونه اصطلاح، علامت، نشانه، نماد، عدد، طرح یا ترکیبی از این ها که برای محصول یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی به کار می رود و آن ها را از هم متمایز می سازد.

هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند علاوه بر ثبت علامت تجاری خود برای بهتر شناخته شدن خدمات و محصولاتش برند خود را نیز به ثبت برساند تا با درج آن بر روی محصولات و هر مکان دیگری خود را بیشتر در ذهن مخاطبان و مشتریان ماندگار سازد.

ثبت برند تجاری
ثبت برند تجاری

مزایای ثبت برند

از دیرباز تا کنون انسان همیشه در فکر صعود به قله های آرزوهایش و رسیدن به کمال و پیشرفت بوده است.

چه بسا هستند کسانی که در این راه دست به انجام هرکاری می زنند از جمله سوء استفاده از خلاقیت، فکر و ایده های دیگران، چه بسا هستند کسانی که سال های سال با ایده و خلاقیت خود محصولاتی را طراحی و به تولید رسانده اند.

 

ولی در اثر غفلت و یا حتی جهل به قانون آن را به ثبت نرسانده اند و به همین خاطر افراد سود جو به راحتی از ایده و محصولات آنان استفاده کرده و حال یک عمر تلاش و زحمت وی را به نام خود تمام کرده اند.

ثبت برند جلوی این سوء استفاده را برای افراد سود جوی متقلب می گیرد.

حال با توضیحات فوق الذکر چند نمونه دیگر از مزایای ثبت علامت را بیان می نماییم:

  • این امکان را به مشتریان می دهند که بتوانند محصولات را از یکدیگر تشخیص بدهند.
  • یکی از ابزارهای تبلیغاتی داشتن یک برند معتبر می باشد.
  • با ثبت برند خود می توان اجازه استفاده آن را به اشخاص ثالث داد و حتی می تواند منبع درآمد مستقیم برای صاحب علامت باشد.

دسته بندی برند

برند و لوگو را می توان از لحاظ ماهیت آن تقسیم بندی نمود. این دسته بندی لزوماً شامل یک دسته نمی شود و ممکن است یک برند شامل یک یا چند دسته به صورت همزمان باشد پس می توان دسته بندی را به شکل زیر ارائه نمود:

  • برند و لوگو محصول محور باشد. مانند شرکت های دارای محصول و کالا قابل عرضه.
  • برند و لوگو خدمات محور باشد. مانند مدارس و موسسه های آموزشی.
  • برند و لوگو شخص محور باشد. مانند ورزشکارانی که می خواهند تحت نام خود مجموعه ای راه اندازی کنند.برند و لوگو شرکت باشد. مانند شرکتی که نام خود را ثبت می کند تا شخصی نتواند از نام شرکت سوء استفاده کند.
  • برند و لوگو منطقه جغرافیایی باشد. مانند خیلی از مناطق ثبت شده و یا یک شهر خاص که محصولات مخصوص به خود را دارا هستند.
  • برند و لوگو عمومی باشد مانند مراسم های حکومتی.
  • برند و لوگو فرهنگی باشد. مانند مراسم های فرهنگی یک کشور.
  • برند و لوگو مذهبی باشد. مانند یک مسجد و یا کلیسا با نام خاص خود.

دلایل ثبت برند

دلایل ثبت برند به شرح زیر می باشد:

  • تضمین می کند که مشتریان می توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
  • شرکت ها را قادر می کند محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
  • ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند.
  • اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از حق امتیاز ها می باشند.
  • جزء ضروری موافقت نامه های اعطاء نمایندگی هستند.
  • ممکن است دارائی ارزشمند کسب و کار باشند.
  • شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
  • ممکن است برای دریافت وام مفید باشد.
ثبت برند تجاری
ثبت برند تجاری

دسته بندی های برند

برند از لحاظ دسته بندی به ۳ دسته تقسیم می شود:

  • برند های غیر قابل ثبت
  • برند های قابل ثبت
  • ثبت برند های اجباری

شرایط ثبت برند در ایران

شرایط ثبت برند در ایران با توجه به موقعیت کشور ما بسیار حائز اهمیت می باشد. خیلی از برند ها و علائم تجاری با توجه به محدودیت های تحمیل شده به کشور ما قادر به فعالیت در ایران عزیز ما نمی باشند.

می توان از این زمان و شرایطی که پیش آمده است به نفع خودمان استفاده کنیم و با توجه به عدم حضور برند های معروف٬ ثبت آن ها را پیش برویم تا زمانی لازم که این مشکلات حل و فصل شود تمامی زمینه ها برای استفاده از برند ثبت شده فراهم گردد.

 

لازم به ذکر می باشد که در صورتی که برند به نام شما ثبت گردد شرکت مادر فقط با اجازه صاحب برند می تواند آن محصول را در بازار ایران عرضه کند پس زمان را از دست ندهید.

مطالب اخیر

با ما در ارتباط باشید