مراحل و مدارک ثبت برند تجاری

مراحل و مدارک ثبت برند تجاری

مدارک و مراحل ثبت برند تجاری

مراحل و مدارک ثبت برند تجاری: بارها مشاهده نموده اید که بر روی هرکالا، محصول و یا امور خدماتی، لوگو یا علامتی تجاری حک شده است؛ این همان برندی است که مالک یا مالکین آن را برای شرکت یا مؤسسه خود به ثبت رسانده اند و با همین نشان و لوگو، مالک یا مالکین و شرکت مربوطه، شناخته می شوند و کسی حق استفاده از آن برند برای ارائه کالا و خدمات خود را ندارد.

علامت تجاری باید طوری طراحی شود که باعث اشتباه مشتری و فریب و گمراهی نشود تا بتواند محصول مورد نظر خود را به درستی انتخاب نماید.

چه نیاز به داشتن برند تجاری داریم؟

  • برند موجب تمایز کالا و خدمت شرکت ها نسبت به همدیگر می شود.
  • از طریق برند یک شرکت شناخته می شود.
  • موجب می شوند بازاریابی به سریعترین و سهل ترین وجه ممکن انجام گیرد.
  • باعث می شود هزینه های معرفی کالا یا خدمات به طور چشم گیری کاهش یابد.
  • روند تبلیغاتی کالا یا خدمات را آسان تر و هزینه مربوط به آن را کاهش می دهد.
  • کسب درآمدی جدید برای شرکت با واگذاری برند خود به سایر شرکت ها

لیست مدارک لازم جهت ثبت برند تجاری

ثبت برند برای تمام فعالیت ها می تواند به دو صورت حقیقی و حقوقی به ثبت برسد، یعنی برند می تواند به نام شخص شما باشد یا متعلق به شرکتی باشد که در آن مدیرعامل هستید.

پس مدارک لام جهت ثبت برند بستگی به حقیقی بودن یا حقوقی بودن آن دارد.

برای ثبت به صورت حقیقی باید مدارک شخص متقاضی ارائه شود و برای ثبت حقوقی هم باید مدارک شرکت و مدیرعامل به اداره ارائه شود.

مدارک و مراحل ثبت برند تجاری
مدارک و مراحل ثبت برند تجاری

مدارک لازم برای ثبت حقیقی برند

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی متقاضی ثبت
  • ارائه نمونه تصویر از برند تهیه شده 6 در 6 سانتیمتر
  • اگر برندتان دو بعدی و یا سه بعدی است باید در چند زاویه تصاویر تهیه و ارائه شود.
  • گواهی امضا جهت عضویت در سایت سامانه مالکیت معنوی که از دفترخانه اسناد رسمی باید دریافت نمایید.
  • مجوز فعالیت : هر نوع مجوزی که ثابت کند شما در حوزه ای که درخواست ثبت دارید، فعالیت می کنید. این مجوز می تواند پروانه کسب، جواز تاسیس یا .. باشد.
  • چنانچه برندتان شامل حروف لاتین و انگلیسی است، برای ثبت علامت تجاری باید کارت بازرگانی نیز ارائه شود .
  • لازم به ذکر است در صورتی که امور ثبت برند توسط نماینده و یا وکیل قانونی صورت وکالتنامه رسمی همراه مدارک ارسال شود.

مدارک لازم برای ثبت حقوقی برند

  • ارائه مدارک ثبتی شرکت که مشخص کننده شخصیت حقوقی باشد.
  • ارائه اساسنامه و روزنامه رسمی که آگهی تاسیس در آن منتشر شده باشد.
  • ارائه تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
  • ارائه نمونه تصویر از برند تهیه شده
  • اگر برندتان دو بعدی و یا سه بعدی است باید در چند زاویه تصاویر تهیه و ارائه شود.
  • چنانچه برندتان شامل حروف لاتین و انگلیسی است باید کارت بازرگانی نیز ارائه شود . ( در ادامه توضیحات کارت بازرگانی آورده شده است)
  • لازم به ذکر است در صورتی که امور ثبت برند توسط نماینده و یا وکیل قانونی صورت وکالتنامه رسمی همراه مدارک ارسال شود.

مدارک لازم برای ثبت برند لاتین

برای ثبت برند لاتین همانطور که گفته شد نیاز به کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی دارید.

کارت بازرگانی نشان دهنده این است که شما فعالیت در حوزه صادرات دارید و برند لاتین را برای این می خواهید روی محصولاتتان درج کنید چون می خواهید کالاهایتان را صادر کنید.

همانطور که از واژه کارت بازرگانی مشخص است این کارت مربوط به امور بازرگانی بوده و هر نوع اقدامی در چارچوب قوانین کشور به یک نوع مجوز مشخصی از سوی سازمان مربوطه نیاز است پس کارت بازرگانی در واقع مجوزی است که هر شخص حقیقی و یا حقوقی با دریافت این نوع کارت می تواند طبق ماده ۳ قانون مقررات در زمینه تجارت واردات و صادرات اقدام نمایند.

در صورتی نگرانی از بابت بحث مالیاتی کارت بازرگانی می توانید با کارت عضویت اتاق بازرگانی نسبت به ثبت برند خود اقدام نمایید.

مدارک و مراحل ثبت برند تجاری
مدارک و مراحل ثبت برند تجاری

مراحل ثبت برند تجاری

پس از انتخاب نام مناسب برای ثبت برند، اولین گام استعلام نام برند است که با این کار شما می توانید متوجه شوید این برند قبلا به ثبت رسیده است یا خیر؟ پس برای اینکه اظهارنامه شما به این دلیل رد نشود ابتدا از نام انتخابی خود استعلام بگیرد.

پس از تایید نام برند و انتخاب آن می توانید وارد سامانه http://iripo.ssaa.ir شوید و مطابق محصول خود اظهارنامه را تکمیل و مدارک لازم جهت ثبت برند را ارسال نمایید. پس از انجام این مراحل برای پیگیری امور به شما کد پیگیری داده می شود.

در ادامه پاسخ اداره می تواند به سه حالت رد پرونده، اخطار نقص و آگهی نوبت اول باشد که اگر آگهی نوبت اول باشد یعنی هیچ مشکلی در اطلاعت وارد شده وجود ندارد. پس از انتشار آگهی نوبت اول مدارک به اداره مالکیت معنوی فرستاده می شود که در اینصورت باید هزینه ی روزنامه رسمی اول و حق الثبت واریز شود.

با توجه به زمان مشخص شده اگر فردی به صورت شخص و یا اشخاصی نسبت به برند شما هیچ اعتراضی نداشته باشند باید نسبت به آگهی نهایی و دریافت برند اقدام نمایید.

مراحل و مدارک ثبت برند تجاری
مراحل و مدارک ثبت برند تجاری

انواع کارت بازرگانی جهت ثبت برند به شرح زیر می باشد

  • کارتی بنام کارت صنعتی و تولیدی که با توجه به مجوز سرمایه گذاری در زمینه ی تولیدی برای اشخاص حقوقی صادر می شوند که مواد اولیه و تجهیزات خود را وارد کرده و فعالیت خود را در زمینه تولیدی آغاز نمایند.
  • کارتی بنام کارت خدماتی که در زمینه خدماتی برای اشخاص حقوقی صادر می شود.
  • کارتی بنام کارت تجاری که برای صادرات و واردات، ترخیص و سفارش کالا بکار گرفته می شود.
  • کارتی بنام کارت موردی که در رابطه با ترخیص کالا برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می شود که یکبار می توانند از آن استفاده کنند.

مطالب اخیر

با ما در ارتباط باشید