ثبت برند بازرگانی

ثبت برند بازرگانی

ثبت برند بازرگانی

منظور از ثبت برند بازرگانی چیست؟

ثبت برند نیازمند طی مراحل و فرایندهای مختلفی در سامانه مالکیت معنوی است. اما قبل از هر چیز بهتر است بدانیم که اساسا منظور از ثبت برند  چیست؟

ثبت برند یا علامت تجاری نقش بسزایی در صیانت از دارایی معنوی افراد حقیقی یا حقوقی دارد که بسیاری از افراد و شرکت‌ها از آن بی‌اطلاع هستند.

فکر کنید که برای یک لحظه نام «اپل» به گوش شما می‌خورد، چه تصوری در ذهنتان ایجاد می‌شود؟ فرض کنید این بار نام یک برند ایرانی مانند «اسنپ» را می‌‌شنوید یا در خیابان یکی از بنرهای تبلیغاتی آن را مشاهده می‌کنید. قطعا با شنیدن یا دیدن نام هر کدام از این کسب‌وکارها، موضوعات خاصی در ذهن شما تداعی می‌شود. به این مفهوم برند گفته می‌شود.

شکل برند غالبا همراه با یک تصویر، عدد و رقم، نشان، عبارت، کلمه، مهر یا امثال این موارد است. با این حال، برند مفهومی بزرگ‌تر و کلی‌تر از علامت یا نشان تجاری بوده که در ابتدا توضیح داده شد.

برند می‌تواند همان جایگاه کسب‌وکار در میان جامعه و در بین رقبا مختلف باشد. معروف شدن یک برند خاص باعث ارتقاء آن کسب‌وکار در جنبه‌های گوناگون می‌شود.

بارها این موضوع پیش آمده که شما یک کالا را بدون توجه به ویژگی‌های مندرج بر روی آن و بدون تحقیق انتخاب کرده و حتی آن را به دیگران نیز معرفی کرده‌اید. ممکن است در خصوص برخی دیگر از کالاها نیز یک تصویر منفی در ذهن داشته باشید.

با وجود تمام جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برند، اما این موضوع جنبه حقوقی و قانونی نیز در دل خود دارد. افراد باید کسب‌وکار یا طرح و محصول مورد نظر خود را به عنوان یک برند مستقل به ثبت برسانند. در غیر اینصورت با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

به عنوان مثال، دیگران به راحتی می‌توانند از محصولات آنها سو استفاده کرده بدون آنکه دارندگان و صاحبان اثر بتوانند حق پیگیری داشته باشند.

ثبت برند بازرگانی
ثبت برند بازرگانی

برای ثبت برند چه مدارکی مورد نیاز است؟

بسته به اینکه تصمیم به ثبت برند شخص حقیقی، یعنی برندی که مالک آن شخص حقیقی است دارید و یا تصمیم به ثبت برند حقوقی، یعنی برندی که مالک آن شرکت ها، موسسات و یا سازمان‌ها خواهند بود، را دارید و همچنین بسته به اینکه برندی که ثبت می‌نمایید فارسی باشد و یا لاتین باشد، مدارکی که باید تهیه نمایید تا حدودی با هم متفاوت است که در ادامه مدارک مورد نیاز برای هر دو گروه را با هم بررسی می‌نماییم.

الف) مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت برند برای شخص حقیقی:

۱- کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی شخص یا اشخاص متقاضی

۲- کپی برابر اصل کارت بازرگانی و یا کارت عضویت اتاق بازرگانی (اگر برند مورد نظر لاتین باشد)

۳- کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

۴- اطلاعاتی نظیر آدرس، کد پستی، ایمیل، شماره تلفن ثابت و همراه متقاضی

 

ب) مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت برند برای شخص حقوقی:

۱- کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت

۲- کپی آخرین روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت (درصورت وجود)

۳- کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی افرادی که در شرکت حق امضاء دارند

۴- کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

۵- کپی کارت بازرگانی و یا کارت عضویت اتاق بازرگانی (اگر برند مورد نظر لاتین باشد)

۶- اطلاعاتی نظیر آدرس، کد پستی، ایمیل، شماره تلفن ثابت و همراه صاحبان امضاء شرکت

 

نکته مهم: مطابق با آخرین دستور العمل اداره مالکیت معنوی، شماره تلفن همراه متقاضیان (چه برند حقیقی و چه برند حقوقی) باید حتماً بنام خود ایشان باشد و در واقع مالک رسمی خط تلفن همراه ارائه شده باید لزوماً خود متقاضی ثبت برند باشد.

 

  • نکته: مالک یک برند میتواند بصورت همزمان دو یا چند شخص حقیق و حقوقی باشند. در اینصورت باید تعیین کنید که هر کدام از اشخاص مذکور، مالک چند درصد از برند هستند.
ثبت برند بازرگانی
ثبت برند بازرگانی

ثبت برند چقدر زمان می برد؟

هنگامی که اظهارنامه برند و علامت تجاری خود را در سامانه ارسال می نمایید این اظهارنامه در نوبت و صف بررسی کارشناسان (۳ کارشناس) و همچنین رئیس اداره علائم تجاری در سامانه مرکز مالکیت معنوی قرار می گیرد و در واقع نوبت شما و این موضوع که اظهارنامه علامت تجاری چند نفر قبل از شما در صف انتظار بررسی است، تعیین کننده مدت زمان ثبت نهایی برند مورد نظرتان است.

 

مدت زمان ثبت برند را باید به ۲ بخش اصلی زیر تقسیم کنیم:

 

الف) بخش اول: مدت زمان حدودی بررسی ۳ کارشناس و رئیس اداره علامت تجاری و اعلام نظر ایشان که معمولاً در حدود ۱ ماه و یا کمتر زمان میبرد و اگر ثبت علامت تجاری مورد نظر از سوی هر ۴ نفر بلامانع تشخیص داده شود نوبت به سپری شدن زمان بخش دوم می‌رسد.

 

ب) بخش دوم: مدت زمان مربوط به تشکیل پرونده فیزیکی علامت، پرداخت هزینه‌های روزنامه رسمی نوبت و چاپ آن و الزاماً سپری شدن ۳۰ روز از تاریخ انتشار آن، پرداخت هزینه روزنامه رسمی دوم و چاپ آن، پرداخت حق الثبت، مراجعه حضوری مجدد به اداره مالکیت معنوی و دریافت سند برند که تمامی این موارد تحت هیچ شرایطی کمتر از ۴۵ روز نخواهد بود.

 

بنابراین در مجموع مدت زمان مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری و دریافت سند مربوط به آن به هیچ عنوان کمتر از حدوداً ۵۰ روز نخواهد بود.

 

برندی که به ثبت می‌رسد تا چه مدت اعتبار دارد؟

مدت اعتبار برندهایی که به ثبت می رسند، «۱۰ سال از تاریخ تقدیم اظهارنامه» است و همچنین در پایان این مدت ۱۰ساله، یک مهلت ۶ ماهه برای تمدید برند وجود دارد که مالک برند برای حفظ آن باید حتماً قبل پایان یافتن این مهلت ۶ ماهه، نسبت به تمدید آن اقدام نماید و اگر اقدام به تمدید برند خود در این بازه زمانی ننماید، هر شخصی که متقاضی این برند باشد، می تواند با طی نمودن مراحل پیش گفته، برند فوق را بنام خود ثبت نماید!

 

این موضوع مهم را در نظر داشته باشید که می‌توانید برند خود را برای سال‌های طولانی و ده‌ها سال با اقدام به موقع و پرداخت هزینه‌های مربوطه و برای دوره‌های متوالی ۱۰ ساله تمدید نمایید و از داشتن برندی با قدمت بالا و حرفه‌ای که داشتن آن آرزوی بسیاری از رقبای شماست لذّت ببرید.

 

چرا مدت زمان ثبت برند در ایران به نسبت ثبت شرکت طولانی‌‌تر است؟!

یکی از مهمترین و متداولترین سوالات متقاضیان ثبت برند همین سوال است، زیرا طبیعتاً پروسه زمانی هر اقدامی از جمله ثبت علامت تجاری و برند از دغدغه‌های متقاضیان آن است.

 

یکی از دلایل این سوال اختلاف بسیار زیاد بین زمان لازم برای ثبت شرکت و ثبت علامت تجاری است، چراکه پروسه زمانی ثبت شرکت در مجموع معمولاً کمتر از ۱۰ روز است.

 

امّا در مورد ثبت برند همانطور که در بالا اشاره شد این پروسه زمانی معمولاً چیزی در حدود ۲ ماه خواهد بود.

 

علّت این اختلاف فاحش زمانی در این است که اداره ثبت شرکت‌ها در تمام شهرها و نقاط ایران وجود دارد و اقدامات لازم و ثبت انواع شرکت برای متقاضیان در استان‌ها و شهرهای ایران، در اداره ثبت شرکت‌های همان شهر و استان انجام می‌پذیرد در نتیجه چیزی بنام صف و نوبت بررسی وجود ندارد و کار با سرعت قابل قبولی انجام می‌شود.

 

امّا در مورد ثبت برند در ایران قضیه کاملاً متفاوت است چراکه بر خلاف اداره ثبت شرکت‌ها که در تمام شهرهای ایران وجود دارد، اداره مالکیت معنوی که وظیفه و مسئولیت اموری مانند ثبت علائم تجاری، ثبت طرح‌های صنعتی و ثبت اختراعات را بر عهده دارد، فقط در شهر تهران مستقر است و تمامی اظهارنامه‌های مربوط به موارد مذکور از سراسر ایران به این اداره ارسال می شود.

 

با توجه به تعداد کارشناسان محدودی که این اداره دارد، طبیعتاً فرصت بررسی سریع، دقیق و فنی اظهارنامه‌های ارسالی در زمان اندک وجود ندارد و با توجه به حجم انبوه اظهارنامه‌های واصل شده به اداره مالکیت معنوی، صف و نوبت بررسی تشکیل میشود و همین صف و نوبت است که دلیل اصلی طولانی تر شدن پروسه ثبت برند به نسبت ثبت شرکت است.

 

همچنین دیگر از دلایل مهم طولانی تر شدن مراحل ثبت برند به نسبت ثبت شرکت در این است که در مورد ثبت انواع شرکت‌ها، ابتدا شرکت به ثبت می رسد و سپس روزنامه رسمی آن چاپ می شود و فقط یک نوبت انتشار روزنامه رسمی وجود دارد، اما در مراحل ثبت برند دو نوبت انتشار روزنامه رسمی (با اختلاف حداقل ۳۰ روز بین انتشار نوبت اول با نوبت دوم)، قبل از ثبت نهایی برند وجود دارد.

 

برای ثبت برند بازرگانی به کجا باید رفت؟

 

با توجه به آنکه تقریباً اکثر قریب به اتفاق اقدامات لازم و مراحل ثبت برند در ایران کاملاً بصورت آنلاین و اینترنتی انجام می‌شود، باید بگوییم که در بدو امر لازم لازم نیست به جایی مراجعه کنید.

شما باید تمامی اقدامات لازم (موارد مذکور در قسمت مراحل ثبت برند) را بصورت اینترنتی و آنلاین انجام دهید و پس از تایید کارشناسان و رئیس اداره علائم تجاری، آنگاه شما و یا وکیل شما، باید دو نوبت به اداره مالکیت معنوی که در تهران مستقر است مراجعه نمایید. (نوبت اول مراجعه برای تشکیل پرونده فیزیکی و نوبت دوم برای دریافت سند برند)

مطالب اخیر

با ما در ارتباط باشید