شرکت ثبت علائم تجاری

شرکت ثبت علائم تجاری

شرکت ثبت علائم تجاری

مراحل ثبت برند

شرکت ثبت علائم تجاری
شرکت ثبت علائم تجاری

برای ثبت برند که می تواند نام تجاری یا لوگوی مربوط به کسب و کار شما باشد، شما نیاز است که 4 گام اصلی را طی کنید:

گام اول)  انتخاب نام برند و علامت تجاری:

 اولین گام شما در این ابتدای کار، انتخاب نام برند است که می خواهید با آن سالها فعالیت کنید و بین مشتریان و در بازار معروف شوید.

پس نامی را انتخاب کنید که اولا از نام هایی که محدودیت ثبت ندارند انتخاب کنید و دوم اینکه قبلا نباید ثبت شده باشد. نامهای که محدودیت دارند یا عام هستند یا خلاف قوانین اسلامی و عمومی هستند.

 

گام دوم)  استعلام از قابلیت ثبت برند:

شما قبل از ثبت برند و لوگو یا هر علامت تجاری باید بررسی کنید که آیا این برند قبلا ثبت شده است یا خیر؟ چنانچه یک نام یا یک علامت تجاری در حوزه فعالیت شما قبلا ثبت شده باشد شما نمی توانید دیگر آن نام را برای خود به ثبت برسانید.

این کار باعث می شود احتمال رد شدن برند شما در سامانه درصد بالایی کاهش یابد.

 

گام سوم)  تکمیل مدارک لازم:

بعد از انتخاب نام و استعلام از احتمال ثبت، باید مدارک لازم جهت ثبت برند را تکمیل کنید.

عموما خیلی از افراد نمی دانند که ثبت برند خیلی سخت نیست و فرآیند تکمیل مدارک آن هم به راحتی و با مشاوره رایگان، بسیار هم راحت است.

 

گام چهارم)  ثبت اظهارنامه علامت تجاری:

بعد از تکمیل مدارک لازم، باید در وب سایت مرکز مالکیت معنوی ثبت نام نموده و جهت تایید حساب کاربری گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی دریافت نمایید.

بعد از فرآیند ثبت اظهارنامه ثبت برند در سایت و بارگذاری مدارک و تصویر برند در سایت باید حداقل 15 روز منتظر ماند تا نتیجه بررسی کارشناسان اعلام شود.

 

نکته:مهمترین بخشهای مراحل ثبت برند، استعلام ثبت برند انتخاب شده به شیوه ای کامل و تخصصی و ثبت صحیح اظهارنامه می باشد زیرا توصیف برند یا رفع نقص برند بعد از ایراد کارشناس نیاز به تجربه دارد.

 

مدارک لازم جهت ثبت برند

مدارک لازم جهت ثبت برند و علائم تجاری، با توجه به برند شخصی یا شرکتی بودن متفاوت می باشد.

شرکت ثبت علائم تجاری
شرکت ثبت علائم تجاری

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری شخصی ( حقیقی )

  • تصویر مدارک شناسایی فرد متقاضی ( شناسنامه و کارت ملی)
  • گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی
  • ارائه مجوز فعالیت در حوزه مورد نظر ( جواز کسب یا جواز تاسیس یا ای نماد یا هر پروانه فعالیت معتبر )
  • کارت بازرگانی ( در صورتی که برند لاتین باشد )

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری شرکتی ( حقوقی)

  • تصویر مدارک شناسایی مدیرعامل ( شناسنامه و کارت ملی)
  • ارائه آگهی تاسیس شرکت ( حوزه فعالیت برند باید در موضوع فعالیت شرکت قید شده باشد )
  • کارت بازرگانی ( در صورتی که برند لاتین باشد )
  •  در صورتی که وکیل و نماینده رسمی شرکت، کار ثبت علامت تجاری را انجام می دهد، می بایست مدارک نماینده قانونی نیز تهیه و ارائه گردد.

نکته 1: اگر علامت را به صورت فارسی ثبت کرده دیگر نیازی به کارت بازرگانی ندارد و گاها می توان با داشتن جواز تاسیس یا کسب یا هر مجوزی که نشان دهنده فعالیت شما در آن حوزه باشد، برند فارسی را ثبت نمود.

ولی اگر علامت تجاری شما به صورت لاتین باشد باید کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی را بگیرد. این علامت نباید مشابه ای داشته باشد.

نکته 2: اگر نمونه ارائه شده برند یا علامت تجاری، به صورت سه بعدی باشد، باید نمونه تصویر گرافیکی شش زاویه ای از آن تهیه شود.

مزایای ثبت علائم تجاری

مالک یا مالکین یک شرکت، با ثبت برند یا علائم تجاری شرکت خود، نسبت به آن حق انحصاری دارند. در واقع نشان شرکت و مؤسسین آن می باشد. از مهم ترین مزایای ثبت برند برای شرکت ها می توان موارد زیر را ذکر نمود.

  • علامت تجاری باعث متفاوت بودن و خاص بودن خدمات و محصولات یک شرکت، نسبت به سایر شرکت ها می گردد.
  • علامت تجاری ، معرف رسمی و اختصاری یک شرکت محسوب می گردد.
  • ثبت علامت تجاری سبب تسریع و تسهیل بازاریابی می گردد.
  • ثبت علامت تجاری سبب کاهش هزینه های جانبی کالا یا خدمات شرکت می شود.
  • ثبت علامت تجاری سبب کاهش هزینه های معرفی و تبلیغاتی کالا یا خدمات می گردد.
  • ثبت برند تجاری و واگذاری آن به سایر شرکت ها، منبع درآمدی جدید برای شرکت خواهد بود.

نکات مهم ثبت برند شرکت

  • علامت تجاری قابل نقل و انتقال است.
  • برای ثبت برند شرکت گواهی ثبت علامت 10ساله صادر می شود.
  • درخواست ثبت برند شرکت باید شامل بازسازی واضحی از آرم با تمام رنگها طرحها و نقش های سه بعدی آن ، برای ثبت درج شود.
  • آرم انتخاب شده نباید با موازین اخلاقی و اجتماعی مخالفتی داشته باشد و از تمام نکاتی که در بالا به آن ها اشاره کردیم باید تبعیت کند.
  • برند شما نماد فعالیت و خدمتی است که شما قصد ارائه آن را دارید. این علامت جهت حفاظت شدن از هر نوع سوء استفاده به ثبت می رسد و انحصارا متعلق به شرکت شما می شود.
  • برای ثبت برند باید بدانید که پس از طی مراحل ثبت یک گواهی ثبت برای علامت و برند شما صادر می شود که به مدت ده سال اعتبار خواهد داشت.
  • پس از ده سال شما می توانید مجدداً برای تمدید اعتبار برند خود اقدام نمایید. اگر بخواهید این برند را شرکت یا شخص دیگری مورد استفاده قرار دهد باید به صورت قانونی به وی اجازه دهید.
  • نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که انتخاب برند و علامت کاملاً اختیاری است. البته در مواردی که دولت داشتن برند را الزامی کند، حتماً برای ثبت برند شرکت باید اقدام نمود.
  • هر گاه بخواهید برند یا نام فارسی به ثبت برسانید باید مجوزی بر مبنای این که فعالیتی مرتبط انجام می دهید را به اداره ثبت کشوری یا منطقه ای ارائه دهید، که برای ثبت برند شرکت این مجوز اساسنامه شرکت می باشد.

سوالات متداول

هزینه ثبت برند در سال 1400 چقدر است؟

اگر شما تجربه ثبت برند داشته باشید و بخواهید که پیگیری های مربوط به ثبت را، خودتان انجام دهید، هزینه هایی که برای ثبت برند باید بپردازید حدودا 900 هزار تومان ( ثبت اولیه اظهارنامه در سایت + روزنامه رسمی نوبت اول + حق الثبت برند + روزنامه رسمی دوم ) است. این هزینه وقتی است که شما خودتان بدون هیچ وکیلی و بدون واگذاری کار به یک موسسه ثبتی خودتان انجام دهید.

مدت زمان ثبت علائم تجاری چقدر است؟

مدت زمان ثبت برند حدودا و در مناسبترین حالت 70 روز است، که 10 الی 30 روز بررسی اولیه پرونده طول می کشد و یک ماه هم نیاز است که آگهی تقاضای ثبت مورد نظر در روزنامه رسمی چاپ شود. لازم به ذکر است که برای دریافت گواهی ده ساله برند چند روز دیگر به 60 روز طی شده باید اضافه کنید.

مدارک لازم جهت ثبت فارسی یا لاتین کدامند؟

برای ثبت برند چه فارسی و چه لاتین شما باید یک مجوز داشته باشید که نشان دهد در آن حوزه فعالیت می کنید ( مثل جواز کسب یا جواز تاسیس یا پروانه فعالیت و … ) + مدارک شناسایی متقاضی + گواهی امضا، اگر برند لاتین باشد باید کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی نیز اخذ نمایید و ارائه دهید

آیا برند مانند شرکت نیاز به پرداخت مالیات دارد؟

داشتن یک برند برای مالک آن تعهد مالیاتی ایجاد نمی کند و مالیاتی ندارد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هزینه ها و رفع ابهامات مالیاتی برند با ثبت فکور تماس بگیرید

مطالب اخیر

با ما در ارتباط باشید